Vinterovernatting med ski og pulk.

Drmmen og lengselen etter ny vinterovernatting hadde et godt grep om meg, og jeg fikk med meg jentene p en ny tur i godvret. I fjor ble det en gapahauk tur p oss, og den fristet til gjentagelse. Jeg kan ikke pst at vinterovernatting ikke koster litt, men har vel egentlig kommet fram til at opplevelsene det gir er verd alt sammen. Det er hverdagsmagi.

Livet er for kort til la vre gjre det som gir deg pfyll og energi.

Denne gangen var mlet teste tur med pulk. Jeg var super spent p hvordan det ville bli. Jeg er tungpusten, og det g med tung sekk eller sekk generelt er tyngre enn tyngst. Kan jeg unng det, gr jeg p tur uten. Men hvordan vil det g med pulk kjennes ut? Noen misliker pulk veldig.

Vi startet ved Skittenelv skole, og derfra gikk vi rett opp ca 100 meter. Det ble litt grynning med ski, feller og pulk. Jeg var rd, varm og svett etter den bakken. S pulk i lssnen er grisetungt, men etterp kom vi inn p oppkjrte lyper, og her var det helt suverent g. Lettere for pusten g med pulk enn tung sekk i oppkjrt lype, synes jeg. Det gikk lenge oppover. Mange ganger var feller nok. Andre ganger var det s bratt at det ble fiskebein med feller og pulk.

Turen skulle g til Nonsbu. En tur p 8,6 km. Ikke all verden, men suverent for teste utstyr og kanskje turen vil vise seg mer s lang nok? Vi kom oss sent avgrde. Litt klassisk: "m bare" alt mulig frst.

Det kjentes at vi brukte oss selv veldig, og pulken inneholdt vann, mat, sovepose, liggeunderlag, telt, jervenduk, spade, hundemat, vin, trre og varme klr. Ja, det blir fort mange kilo.

Og det gikk nok litt for lenge fra lunsj til vi kom oss avgrde, s p toppen her ble det en matbit, fr vi s Nonsbu og det ble bde litt unnabakke og litt bortover.

S kom vi til Nonsbu, og det er en ubetjent DNT hytte med muligheter for medlemmene til dagsbesk eller overnatting. Det passet slik vi fikk komme inn se, men vi valgte p grunn av hundene sl opp teltet. Nonsbu er ikke srlig godt tilrettelagt for hund. Men forst man tar hensyn til allergikere ogs.

Det er likevel en luksus g p utedo nr man er p telttur i demarka. Nonsbu har forresten isoporring p do. M bare si det; at det er en kjempe forskjell.

Her burde det vrt noen bilder av teltet, det lune blet, gassapperatet, snsmelting, hodelykta m.m, men disse bildene glemte jeg ta uten personer og hunder, s da fr vi ha til gode disse stemningsfulle bildene til en annen gang. Det st utenfor teltet i stjerneskinn pusse tenner gir en spesiell flelse.

Man kan komme til Nonsbu fra ulike hold, og det ga mer smak prve ulike sider.

Blir jo alltid litt tidelig kveld p telttur, og dermed vkner man jo ogs med lyset. Ja, og ofte litt fr. Av at man fryser litt. Det finnes visst ikke den sovepose i verden som kan holde meg varm nok p tur. Men en god sovepose holder meg ganske varm, og det er oftest i 4-5 tida det blir for kaldt. Til gjengjeld s gjr den friske lufta at man sover ekstra godt nr man sover, s sjelden er jeg s uthvilt som etter en natt i telt.

Etter ha spist frokost, pakket sammen telt og utstyr, var vi klar for retur samme vei. Ja, tilbake til bilen.

Fint vr, sol, godt humr, velvre. Bare s fantastisk.

Nonsbu forsvinner bak oss.

Her ser vi Tromsdalstind i det fjerne.

Frst litt bortover, s litt oppover, og deretter nesten bare nedoverbakker. Draget stopper pulken, og den flger mine bevegelser perfekt, s er bare fornyd med dra pulk. Ser for meg dette pner for flere vinterovernattinger rundt omkring.

Ogs er det jo fryktelig koselig komme seg p tur med jentene i blant. Litt rdvin, sjokolade og gode samtaler. Ingenting som stjeler fokus. Det handler om bare vre.

Skal man trre hpe p flere vinterovernattinger i r?

Neste r skal det iallefall bli.

Det sprs jo bare om vi har "brukt opp" godvret for i r.

Vrt en helt spesiell vinter.

Takk for flget.

frodith

18.03.2018 kl.10:29

Du er s sprek atte :-) Skikkelig kos sikkert :-)

18.03.2018 kl.21:16

frodith: Hei Frodith, tusen takk for koselig kommentar. Fler seg iallefall mer sprek enn nr man ser p tv :D Ja, var skikkelig koselig. Iallefall stortsett :)

fruensvilje.blogg .no

18.03.2018 kl.11:07

dette var nok en utrolig flott tur ja,s vakker natur,tffe jenter det er dere,men s kjekt ha en snn opplevelse sammen :=) takk for en fin tur

18.03.2018 kl.21:17

fruensvilje.blogg .no: Hei Connie, tusen takk for koselig kommentar :)

julietalivstil

18.03.2018 kl.11:31

fine bilder:)

18.03.2018 kl.21:17

julietalivstil: Tusen takk for det, Julie.

natheless

18.03.2018 kl.13:42

Hrtes helt herlig ut. Fikk meg til tenke p en kamerat av meg.Han skulle ha pulk og den veltet i ett for lypene var s lse. Han kom ikke langt fr teltet ble sltt opp kan man si. Jeg har ikke sovet i telt om vinteren, men vr og hst gjr jeg det gjerne. Herlig med den friske luften og flelsen av velbehag. Hper jeg fr en telttur p forsommeren i r. Skulle gjerne vrt p tiurleik igjen n, men jeg er ikke s glad i dra ut alene lenger. Takk for at du delte med deg. Vakre bilder ! :)

18.03.2018 kl.21:19

natheless: Hei, hm, s merkelig da med den pulken. Merket ingen slike tendenser jeg. Selv om jeg ikke har veltebyle...Synes ofte det kan vre kaldt p vr og hst ogs jeg..Tiurleik kunne jeg tenkt meg vrt med p.

ingrid

18.03.2018 kl.16:34

Mange fine bilder! Ser ut som det var en flott tur!

18.03.2018 kl.21:20

ingrid: Hei, takk for det, Ingrid. Ja, det var en herlig tur :)

Margrethe

18.03.2018 kl.19:11

For en herlig tur det m ha vrt! Nydelige bilder fra et flott sted <3

18.03.2018 kl.21:21

Margrethe: Hei Margrethe. Takk for det. Ja, en tur anbefale :)

Hobbystua

19.03.2018 kl.19:30

Flotte vinterbilder av en vakker natur som dere friskusene har vrt p n. S takk for bilde turen:-)

20.03.2018 kl.20:00

Hobbystua: Tusen takk for gode ord.