Sommerstrikk og farlige strikkepinner, og skikkelig sommerstrikktrøbbel..

På ferie må man jo ha med seg feriestrikketøy. I sommer bestemte jeg meg for å ta med det tynne, myke, dyre og deilige alpakkagarnet i den fiine fargen med på ferie. Scrumptious lace. Det ble kjøpt i London under kanalbåtferien i fjor sommer. Garnet begynner å bli bereist :D Jeg hadde lagt opp til et lekkert sjal, men aldri kommet skikkelig i gang. Arbeidet har ikke vært førstevalget når jeg kom hjem fra jobb. Garnet er så fint at det nesten måtte lages noe ekstra fint av det. Det å strikke slike mønster krever konsentrasjon i starten, og litt av problemet ligger vel å ha brukt opp energien før man kommer hjem fra jobb, men i sommer ville dette bli perfekt. jeg tok med meg arbeidet på flyet til Bulgaria, men måtte rekke opp igjen starten på flyet, da jeg ikke fikk mønsteret rett. 

Men etterhvert vokste arbeidet, og det var virkelig perfekt å strikke på hotellet, før resten våknet om morgenen, under parasollen på stranda, på busstur og på flyet.

Men i sikkerhetskontrollen på turen hjem fikk jeg spørsmål om hva jeg hadde i bagasjen og beskjed om å åpne veska mi, og mannen i sikkerhetskontrollen sa jeg ikke fikk med meg rundpinnen min hjem. Jeg hadde da kommet over halvveis på sjalet, og bare så på han med store øyne. Siden arbeidet består av kast som må komme på rett plass for at mønsteret skal bli rett ville det å dra ut pinnen være høyst risikabelt. Han lente seg for å trekke ut strikkepinnen, men jeg stoppet han og sa "no, you can`t". Å dra ut arbeidet ville være risikabelt og kanskje masker mistes, og jeg måtte trolig startet på nytt. Forklarte han rolig at dette var første flyplassen i Europa at strikking var et problem, og fikk tilslutt lov å gå tilbake til innsjekking å sjekke inn strikketøyet mitt. Snakk om styr. Det ble riktignok lite kosetid på flyet med strikketøyet, men jeg er først og fremst veldig glad det ordnet seg så jeg fikk med strikketøyet på pinnen tilslutt og er veldig fornøyd med å få sjalet mitt ferdig siste uka av ferien.  

Dette sjalet ble lett. Veier ca 50 gram, og det skal bli mitt. Ser for meg å bruke det inni jakker, kåper og utpå kjole kanskje. Det ville blitt en fin gave også, men må jo unne seg selv noe fint også i blant. Lurer nesten på å lage flere av disse. Måtte ta det ut i Lysløypa i dag for å få tatt noen bilder av det i dag, ellers har jeg tatt en grundig husvask i dag og bare slappet av. Vi har tilbrakt noen dager på hytta, så er greit å få vasket opp klær og få det litt i orden før hverdagen starter igjen til uka. Ikke alt jeg rakk i sommer heller. Jeg har noen maleprosjekter, vedlikehold, fjellturer og syprosjekter som jeg ikke kom i havn med, men det ante meg at tiden ikke kom til å strekke helt til, og jeg synes vi har hatt en veldig fin sommer likevel og at det vi rakk var perfekt og enda så har vi et par dager igjen å fylle med hva vi vil... 

10 kommentarer

frodith

18.08.2017 kl.20:18

Veldig fint sjal :-) Men egentlig helt rart at du fikk lov å komme gjennom med de pinnene, for det er det veldig strenge på har jeg hørt :-o maaaange steder. Strikkepinner er mulige drapsvåpen.. Men bra det gikk da, du er jo så snill og grei at det var jo IKKE noe farlig :-) <3

fjellgeitbundingen

19.08.2017 kl.01:58

frodith: Har søkt litt omkring det, og strikkepinner er ikke regnet som drapsvåpen, og drar du får hardt i dem så ryker pinnene og trykker du for hardt med dem bøyer de seg. De ville vært mindre hensiktsmessige enn hva en mann kan utrette med hendene.. MEN ser at strikkepinnelov eller ikke varierer og at man bør sjekke reglene fra sin avreise flyplass. At jeg aldri har hatt trøbbel, er vel mer flaks. Men herlig å strikke på flyplass og på fly. Tror flere strikker ville gitt mindre terror også..

fruensvilje

19.08.2017 kl.10:23

jammen godt du fikk stoppet galskapen i å måtte dra ut pinnene og gi dem fra deg,sjalet ble superfint og neste gang hvet du att pinnane skal i kofferten for innsjekk og ikke i håndbagasjen :) da slipper du en ubehagelig opplevelse

fjellgeitbundingen

19.08.2017 kl.21:09

fruensvilje: Hei Connie, vært å lest om det, og det ser ut som det går bra over mye av Europa, men at man må sjekke regel på hver enkelt flyplass. Neste gang blir det trepinner og jeg skal aldri fly med masse arbeid på pinnene. Jeg ser på flytid og flyplasstid som egentid, og da må man jo ha noe å gjøre og kose seg med. Jeg tror ikke på at du kan drepe folk med strikkepinner. Tror de ville gått i stykker..

Margrethe

19.08.2017 kl.19:30

Hihi - ja, det sjalet er jammen bereist - og har opplevd mye! Stilig! Og såå lekkert da - klart du må beholde det selv <3

fjellgeitbundingen

19.08.2017 kl.21:11

Margrethe: Hei Margrethe, hihi, følger med noen gode historier med det, ja, og har bestemt meg for å ha dette selv.

ingrid

19.08.2017 kl.21:19

Det ble kjempefint!

Godt du insisterte på å beholde pinnen :)

Til en annen gang: Det går kanskje an å ta alle maskene på en tråd. Det er litt kronglete å få på pinnen igjen etterpå, men fullt mulig ;)

fjellgeitbundingen

20.08.2017 kl.10:21

ingrid: Takk, ja, men er nok litt stressa gjennom sikkerhetskontrollen fra før med to unger, pass, billetter for fire, piping, tømme drikkeflasker fra bussturer etc.før, og tar jo litt tid å flytte 2-300 masker på en tråd. Så gikk nok fortere å sjekke inn sekken slik det var og hadde jo mistet pinnen min. Leste om ei som pleide å ha ferdig frankert konvolutt i sekken til slike hendelser. Ser det varierer fra flyplass til flyplass hvordan reglene er, så skal nok bli flinkere å sjekke og skal bruke trepinne på flyreise, ser det er lov de fleste plasser, men fikk lov å ta med settepinnene igjennom av metall. Merkelige greier. Forstår meg ikke helt på dem. Tror det ofte er skjønn også. Men det jeg hadde var en liten pinne. Kunne være 30 cm lang rundpinne og med tykkepinner 5-6 tror jeg. Kan ikke tenke meg at den kan bli et farlig våpen selv med feil intensjoner. Har jo opplevd å dra strikkepinne av, så skjønner ikke hvordan den skulle kunne bli farlig. Visst kan du kanskje stikke noen med en strikkepinne, men ikke så tykke pinner. Men er nok derfor det er lov i så mange land også med strikketøy.

Hobbystua

20.08.2017 kl.20:30

Enda godt du fikk beholde maskene på pinnen ,for vet selv hvor ergerlig det er når det er masse kast og hullmønster som skal stemme riktig hele veien. Har hørt flere har hatt problemer med strikkepinner i sikkerhetskontrollen,men sikkert forskjell fra flyplass og hvilket land en reiser til og fra. Men sjalet ditt var jo nydelig og det må du beholde selv .-))

fjellgeitbundingen

21.08.2017 kl.06:53

Hobbystua: Ja, har nå lest at man må sjekke reglene på den flyplassen man reiser med. De fleste plasser ser plast og trepinner ut til å gå greit.