Reisemål Sunny Beach i Bulgaria

Hvis du er på jakt etter sol, varme, fin strand, billig mat og drikke så er Sunny Beach helt topp. Jeg ser andre har klaget på at bulgarere smiler sjelden, men jeg så ikke det. Jeg så de prøver og at de opptrer normalt. Jeg fant den normale bulgarer hyggelig. Jeg synes det så ut som de hadde ansatt de søteste og hyggeligste jentene i sine barer. Jeg kom i snakk med noen bulgarere, og det er disse litt dypere samtaler er det jeg finner mest givende. Kommer fram at på Sunny Beach får du ikke komme om du ikke jobber der, og at mye har skjedd de siste årene. Fattigdommen i Bulgaria er stor, og bare noen få prosent forvalter pengene til alle. Folk på gulvet likte ikke landet sitt så godt. En vanlig månedslønn i Bulgaria er 3-4000, men det var enkelte restauranter som sa de måtte betale mer for å få de beste arbeiderne. Mat og drikke på Sunny Beach var dyrere enn ellers i landet.

Før denne turen På denne turen tenkte jeg det var lett å bli ranet og å få noe magetarmvirus, men der var vi heldig. Vi ble verken ranet eller ble syk, men vi var påpasselig med penger, verdisaker og håndhygiene, og i starten styrte vi utenom kylling, salat, kremis og uvaska frukt med skall, men etterhvert ble vi servert både kylling og salat på guidatur, så etter det så spiste jeg salaten deres på hotellet og litt finere plasser. Det er ikke så lett på sunny beach å betale med kort som i vest-europa, så det er kontanter er det som gjelder. Siste dagen var det flere minibanker som lå nede. Andre hørte jeg var blitt guida til ikke å bruke minibanker, da disse ofte var chimma, men vi sjekket de automatene vi brukte og opplevde ikke noe galt her. Vekslingsautomatene deres hadde dårlig kurs, så de styrte jeg utenom. På dyrere spisesteder aksepterte de kredittkort og det kostet ikke noe ekstra for oss å bruke.

The Castle fant vi hyggelig i sin utforming. Både ungene og vi hadde sans for at det var litt annerledes. Der spiste vi god kjøttmat og fikk god service. Her betalte vi også med kredittkort. Vi testet også Ginger bar og restaurant. Der hadde de live musikk. Litt dyrt, men hyggelig folk som jobbet der, mye mat og muligheter for å betale med kredittkort. Ellers spiste vi også en del på hotellet. Jeg synes maten var grei, men min bedre halvdel likte nok bedre å spise ute.

Det yrte av liv ute i gatene på kveldene. Solstolene stod da tomme.

Det var massevis av boder og fristelser bortover hele Sunny Beach. De solgte frukt, is, sko og ulike aktiviteter. Bl.a Sling shot. Men jeg kunne dessverre ikke finne en eneste garn eller stoff butikk der, men da de hadde tradisjon for kunstrikk, så må det ha vært noen i landet. Alt i alt hadde vi en super tur. Det er spennende med noen nye opplevelser, lukter og smaker. Jeg har aldri hatt det så varmt før, og det fordret jo å drikke godt og ta det litt ro når sola stod på det høyeste. Men på stranda blåste det ofte en varm vind, og under parasoller var livet likevel helt topp. Med dette så avslutter jeg turen vår fra Bulgaria.

frodith

18.08.2017 kl.12:30

Det virker som du har hatt en bra tur. Tenker det er greit med det påfyllet du har fått med sol, så har du litt i lageret :)

18.08.2017 kl.17:20

frodith: Hei Frodith, jeg elsker å reise, og dette ble en flott tur med litt av alt. He, he, ja, og spesielt godt å se eldstemann også fikk litt sunn farge. Blir litt grå av for mye data..

fruensvilje

18.08.2017 kl.15:20

en deilig tur,og siden jeg har vært der så er det jo mye lettere å se det hele for meg :))takk for reisebrevet,det var koselig å følge turen deres i bilder

18.08.2017 kl.17:22

fruensvilje: Hei Connie, Ja, man har jo noen bilder selv av hvordan det ble. Jeg hadde ikke tatt så mange bilder av folket, gatene der uten oss på, så da ble det det det ble. Deilig å komme seg litt bort.

Jan Ljøner

18.08.2017 kl.15:37

Fin blogg med interessant innhold. Ble absolutt fristet til å prøve Bulgaria!

18.08.2017 kl.17:28

Jan Ljøner: Hei, da har jeg vært innom bloggen din også. Fascinerende at du skriver om alle pubene i England. Ja, der er mye sjarme. Vi var på kanalbåtferie i fjor, og likte det livet godt. Men å dra på ferie i vestlige land hvert år koster masse, så å legge turen til lavkost land innemellom er sunt for den allmenne lommebok og reiselystne..Ellers vil jeg anbefale Irland. Det er også veldig hyggelig.