Pilråttent eventyr

Fridagene mine brukes gjerne til tur, men ikke alltid været er på min side. Lavttrykket forårsaker regn, masse vind og snøskredfare grad 4. Så var litt skeptisk i dag til å gjennomføre turen jeg hadde planlagt. Løypa var oppkjørt på lørdag, så tenkte med det været vi hadde at det kanskje ikke kom flere muligheter i år. Fant ut jeg skulle gå innover å se hvordan det ble. Først traff jeg ferske elgspor, og siden skremte jeg opp noen fjellryper.

For hvert stavtak så sank skiene 5 cm ned i snøen. Regnet pisket meg i ansiktet. Føltest som nålestikk. Vinden røsket godt i hetta. På åpen mark var det å gå fiskebein på flat mark for å ikke blåse overrende. Mer så tungt. Vurderte hele tiden skavler og fare for ras, men bortsett fra siste skaret jeg måtte opp, så var det ingen skavler som ville berørt meg. Siste skaret var det en liten skavel en plass på siden av hvor jeg gikk. Jeg opplevde ingenting ubehagelig på turen. Er på grunn av snøskredfare jeg ikke er så glad i å være tett på vinterfjellet. Man er dessverre rimelig sjansesløs om uhellet skulle være ute. Opp skaret var jeg sliten, men visste jeg snart måtte være framme. Vanskelig å gi seg når man vet man er nær. Presser seg framover. På toppen av skaret flatet terrenget ut og jeg ser skisporet forrester utover. Jeg vet da jeg har enda et stykke igjen. Vinden er sterk. Kjenner lyskene verke når jeg måtte fortsette å stavre meg bort på fiskebein.

Her borte så jeg en liten røyskatt som lekte. Den tittet nysgjerrig på meg før den forsvant. Rakk jo ikke å ta bilde av den, men kom jo på

at jeg har et annet bilde fra Røyskatt jeg kan dele med dere. Bildet er tatt på ei hytte for noen år siden..De er så fine.

Så omsider var jeg på toppen. Virkelig en herlig følelse. Ikke bare på grunn av slitet i dag, men fordi jeg har prøvd to ganger tideligere i vinter å nå akkurat denne, uten å lykkes.

Sikkert enda nydeligere i godt vær. He he, det var virkelig helt uaktuelt å sette seg ned å nyte mat og kose seg med å ta bilder. Her var det bare å snu, holde tempoet oppe. Jakken holdt regnet ute, men den gamle turbuksen gjør visst ikke helt nytten lengre i slikt vær...

Returen gikk heldigvis litt enklere. Ingen fall. Ville nok i dag gjort meg helt gjennombløt. Klarte periodevis å få litt gli i sporene jeg lagde da jeg kom opp, og fikk litt fart i de få unnabakkene som var.

Vinden og regnet roet seg også på returen, og himmelen ble flott.

De små øyeblikk man bare skal nyte med litt vindstille og fint lys, og jeg hadde ikke før fått meg og utstyr i bilen før det igjen striregnet. Spøker vel for det perfekte påskeskiværet nå. Det er vel våren her oppe som tvinger seg fram.

Etter turen gjorde det seg med dusj, kakao, lunsj og en liten hvil før jeg startet på middagen. Ganske våt fra knærene å ned.  Ettermiddagen skal jeg bruke på å lage noen fotoalbum. Koselig å få minnene ut på papir og ikke bare ha dem på datamaskinen. Hva har du brukt dagen til?

fruensvilje

04.04.2017 kl.18:02

herligheten kor flink du er,dette hadde iallefall jeg ikke tatt ut på i regnvær ) men du er superflinke.

Her er jeg ikke frisk for tiden,så denne uken blir uten aktiviteter,har vasket litt kle,men bortsett fra det har jeg nok med å pusse nesen og nyse så tårene renner

04.04.2017 kl.21:03

fruensvilje: Hei Connie, du drev deg nok for hardt forrje uke og nå skriker kroppen: Brems. Så nå skal du holde deg god og varm. Jeg har også tro på en dag eller to i senga. Slippe forventningene til deg selv. Tillat deg å være syk, så blir du snarere frisk :) Sove, spise og slappe av. Ja, turen min i dag tok 2 timer og 40 min, men var en utfordring med dagens vær. Var jo bare en mil, men kjentes bra mye lengre ut, og brukte mer på kilometeren enn jeg pleier også..

annebe

04.04.2017 kl.19:00

Sikkert godt å komme ut selv om været ikke var det beste...Man skal ikke spøke med rasfare, så bra du tar det på alvor... det skjer jo en del ulykker ...dessverre..

Høres ut som en skikkelig villmarkstur, med elgspor, fjellryper og røyskatt ! Fortjente en dusj og kakao da :)) Jeg har gått en tur med eldste sønn nå, men bare en halvtime da...deilig det også :))

04.04.2017 kl.21:15

Hei Anne, 30 min gange er flott. For meg er 30 min hver dag vanskelig å få til, så derfor er målet 1 times trening tre ganger i uka, men kutter ikke ut trening de andre dagene om jeg f.eks går 2 timer en dag..Jeg er jo heldig som klarer, og etter det jeg har vært gjennom så setter jeg pris på det med hele meg. Det er heller ingen selvfølge at jeg kan fortsette å trene sånn jeg gjør nå om 1
år, men må bare leve her og nå. Ta det som det kommer. Har også tro på at det lønner seg om
jeg er litt sterk i kroppen. Alltid mer krevende å gå i sånt vær. Her oppe skal man ikke langt fra
veien før man opplever stor natur :) Og i dag kunne man ikke gå overalt.

natheless

04.04.2017 kl.19:57

Så fint vi fikk følge deg på tur. Her har det slett ikke vært skiføre denne vinteren! Men du er jammen en tøffing som legger ut i sånt vær! Herlig med røyskatten. De er så søte! Her har det ikke vært store aktiviteten i dag. Formen er ikke god. Men jeg har tegnet litt, pyntet litt med påskepynt, laget fiskegrateng til middag og sett på tv. Fint det også! Kos deg i kvelden og vær stolt av dagens skitur! :)

04.04.2017 kl.21:19

natheless: Hyggelig du synes det. Ikke sikkert det er så artig å lese om skiturer i april, men jeg legger nå ut likevel. Ble en tøffingtur i dag, men var bra deilig også. Spennende å se om jeg kommer meg ut av senga i morgen. Synd du ikke er i form. Håper du blir snart god. Godt å kunne ta livet med ro da, og det høres nå ut som du har fått gjort litt likevel.

Margrethe

04.04.2017 kl.21:26

Høres ut som en slitsom og strabasiøs tur, men sååå deilig etterpå! Jeg har jobbet... og så har jeg gått en laaang tur i kveld! :-)

04.04.2017 kl.21:46

Margrethe: Hei, høres ut som du har hatt en striere dag selv da :) Flink du er å gå etter jobb.

natheless

04.04.2017 kl.22:31

Men det er jo kjempeartig å lese om skiture i april!!!! Da jeg var barn var det ofte snø på denne tiden der jeg da bodde, og som vi koste oss. Alle sa at hva skulle vi på fjellet å gjøre for vi hadde jo digre vidder og masse herlig sol. Når innsjøene lå der med all snøen storkoste vi oss. I år er det bare is der inne, for snøen har streiket! Jeg bor ute ved kysten nå, og her er det vår! :)

05.04.2017 kl.07:30

natheless: Nå ble jeg glad. I allefall artig at noen setter pris på innleggene. Selvom det å dele turene er spesielt bra når man går alene. Dele dem på godt og ondt ;) Så kjekke barndomsminner du har. Is kan vel være godt på sitt vis, men skitur vennlig er det ikke..

frodith

05.04.2017 kl.05:38

Det blir vel mindre snø hos dere etterhvert også. Ja, så hvit røyskatt hadde vel uansett vært litt vanskelig å fotografere mot den hvite snøen..:-) Fin på det andre bildet fra hytta da :-)