Vill(sau) strikking

På Krogstadtunet før jul ble to herlige nøster med villsaugarn kjøpt. Håndspunnet og hjemmefarget av noen helt unike sauer. Villsauer. Garnet kan være mykt som fineste merino og grovt som geiteragg. Ullhårene er lukket i begge ender. Det gir kvalitet. De holder ikke på vann på samme måte som vanlig ull. De inneholder lanolin, naturlig impregnering. Garnet så glansfylt og kjentes mykt ut.

Fra håndplagg til bunader og folkdrakter fant jeg et mønster til Varangervotter jeg testet villsaugarnet på. I boka var vottene pene i hvitt og rødt.

Jeg innså at om garnet hadde vært hvitt og brunt evt svart, så ville det vært flere muligheter blant det jeg ønsket å strikke. Dette garnet var mer brunt, enn svart, men neste gang blir det kjøpt hvitt og svart. Disse er strikket på pinne 3, og kanskje ikke det varmeste votteparet, men skal teste de ut utpå noen andre votter. De er både myke og glansfulle, så jeg har ingenting å utsette på garnet. Håper å komme tilbake med noen erfaringer om villsaugarn senere.

Fikk deretter et uimotståelig behov for å strikke i mer farger, og dro fram det dyre Debbie Bliss garnet jeg kjøpte i England i sommer, og la opp til et par sokker. Fargene i nøstet synes jeg er kjempe flotte, men når jeg kom så langt ble jeg litt lei meg, og tenkte at det å strikke et par alminderlige sokker ikke ga garnet rettferdighet. Jeg rekte opp. Ikke det letteste garnet å ta opp, men har nå lagt opp til et par flettesokker. Er det de fineste luksussokker så bør det vises..:D Har du prøvd villsau i noen variant som mat, ull, produkt, eier eller strikket noe garn Debbie Bliss? Ha en fin søndag.

4 kommentarer

annebe

19.02.2017 kl.14:09

Kvaliteten og behageligheten på garnet har mye å si for om en liker å ha det på seg :)) Likte fargen på vottene jeg..litt røffe liksom :)) Vårlige farger på det nederste strikketøyet :)) Jeg har ikke noe kjennskap til villsau.. Fin søndag videre <3

fjellgeitbundingen

19.02.2017 kl.23:23

annebe: Ja, disse vottene ble litt røffe og behagelige, men kanskje noen vil synes de klør. Hos meg klør ikke ull. Kan stikke litt. Synes også det er kult med villsaugarn..Men måtte måkke fram bilen med hendene i dag. Ble ikke våt på hendene..

fruensvilje

19.02.2017 kl.21:06

vottene ble fine di og garnet i debbiebliss kunne med fordel blirr genser )) jeg såg på villsaugarn en gang men det var vel dyrt syntes jeg så ble ikke kjøpt,debbiebliss garnet såg jeg på reklame for litt siden,har ikke sett det i virkeligheten men syntes det var morsomt siden min søster heter Debbie )

fjellgeitbundingen

19.02.2017 kl.23:25

fruensvilje: Takk for det. Debbie Blis ble et nøste, så det ville bli knapt til genser ;)